De mensen van Jan (8): Manon

Zul je altijd zien. Heb je een leuke opleiding gevonden, gaat ie niet door. Manon (25) maakte het mee. Maar Manon zit niet bij de pakken neer. Ze werkte na die domper als verkoopster, in de horeca, bracht post rond en maakte schoon. Na een plezierig zwanger- en moederschapsverlof vond ze het tijd om weer aan de slag te gaan. Maar waarin?

Manon klopte aan bij Bij Jan en deed dat met een duidelijke vraag: kijk eens naar mijn sollicitaitebrieven en cv, want er zal vast iets niet goed aan zijn – geen werkgever die me uitnodigt voor een nadere kennismaking. Erger: veel werkgevers reageren niet eens.

(Beste werkgevers: we snappen best dat u een drukbezet man of vrouw bent, maar wilt u alstublieft fatsoenlijk zijn en reageren op mensen die hun best deden en belangstelling toonden in uw bedrijf of organisatie? Is wel zo netjes. En nog eens wat: die kandidaat die niks van u hoort, kan over tig jaar zomaar een mogelijke klant. Die gaat u dan om een gedetailleerde offerte vragen en laat vervolgens niks meer van zich horen. Wedden?)

Bij Jan en Manon stroopten samen de mouwen op. Er werd gesleuteld aan brieven en cv, maar belangrijker nog: de kwaliteiten, dromen, wensen en vaardigheden van Manon werden in beeld gebracht. Want Manon heeft zoveel banen en baantjes achter de rug, dat ze er bijna een identiteitscrisis van zou krijgen.

Bijna hoor.

Terwijl Manon aan het denken werd gezet over wat ze kan en wil, zaten we Bij Jan ook niet stil. We verzamelden allerlei vacatures. ‘Is dit niks voor je? Waarom niet?’ Het antwoord op zo’n vraag leert Bij Jan en Manon wat ze wél wil. En zo borrelde uiteindelijk het idee op om in een winkel te gaan werken. Maar niet al te veel uren, want Manon is pas zes maanden moeder.

Uiteindelijk werd Manon dankzij haarzelf en de begeleiding door Bij Jan steeds zelfbewuster. Stapte ze zomaar winkels en andere bedrijven binnen als er een vacature was. En vond ze een baan. Eentje voor maximaal 24 uur per week. Helemaal fijn.

Over een tijdje bellen we haar op. Om te vragen hoe of het bevalt. Zo ja, dan zijn we blij voor Manon. Zo niet, dan maken we snel een afspraak.